GDPR – en bra ursäkt att skapa affärsnytta?

Våra klienter upplever ofta att förberedelserna inför GDPR är något jobbigt och nödvändigt ont. Det är nödvändigt men det kan även medföra gott och skapa ett större värde i affären. I de fall där förberedelser inför GDPR endast drivs från ett juridiskt perspektiv riskerar kundnära funktioner som Marknad och CRM att gå miste om de positiva effekter som GDPR kan medföra. Dessa funktioner är ofta de främsta användarna av kundinformation och bör därför även vara drivande i GDPR-arbetet.

För företag som vill utgå från kunskap om sina kunder är den ordning och reda som GDPR kräver en förutsättning. Att ha koll på kunderna och kunddata är grundbulten i att skapa insikter och därmed kunna använda uppgifterna på ett sätt som både skapar kund- och affärsvärde. GDPR kräver dokumentation och tydligt syfte till varför man som företag samlar in och lagrar personuppgifter. Det är även ett tillfälle att utgå från kundernas och affärsverksamhetens behov – dvs fundera igenom vad man vill veta om kunderna och framförallt vad man vill skapa för kundvärde genom att samla in personuppgifter. Därmed ett sätt att agera mer proaktivt.

Några positiva effekter som era förberedelser inför GDPR kan medföra:

  • Regelefterlevnad
  • Användandet av kunddata blir en prioriterad fråga internt
  • Ökad kvalitet på kunddata
    • Ökad kontroll över personuppgifternas korrekthet
    • Bidrar positivt till kundbearbetning och analys
  • Ökat strukturkapital
    • Ökad dokumentation av processer och IT-system
    • Ökad kontroll och spårbarhet
    • Minskat personberoende
  • Underlag till effektivisering
    • Kartläggning skapar möjlighet att identifiera effektivisering genom processförbättringar och automatisering

 

GDPR (General Data Protection Regulation) är ett nytt EU-direktiv som träder i kraft den 25 maj 2018 och kommer då att ersätta PuL (Personuppgiftslagen). För mer info om GDPR och våra rekommendationer kring verksamhetens roll, läs mer här.