För åttonde gången har vi låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärke. Årets vinnare är SJ och Änglamark. Undersökningen visar också att grönhet är viktigare för konsumenterna än någonsin tidigare.

Sveriges Grönaste Varumärke är en årligt återkommande undersökning. Vi har låtit drygt 1000 personer i åldrarna 15-74 år besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i utvalda branscher.

I undersökningen koras två vinnare. Den första vinnaren är det varumärke som får flest röster när respondenterna fritt får ange vilket de anser vara Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner, liksom tidigare, denna kategori med stor marginal. Varumärket har en särställning hos svenska konsumenter vad gäller miljöprofil och försprånget gentemot andra varumärken fortsätter att växa. Coop tar även hem silvermedaljen i denna kategori, då med kedjans modervarumärke. På tredje plats, strax bakom Coop, finner vi Grumme.

Årets andra vinnare är det varumärke som ansetts mest grönt av de 86 varumärken respondenterna har bedömt i undersökningen. Varumärkena är hämtade ur branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek. På förstaplats hittar vi, för sjätte året i rad, SJ. Tvåa kommer ICA, tätt följt av Coop på tredje plats.

Resultatet visar också att grönhet är viktigare än någonsin för svenskarnas köpbeslut. Hela 80% gör aktiva gröna val, och en tredjedel väljer bort icke-gröna varumärken. Dessutom är viljan att betala extra för grönt den högsta i undersökningens historia.

Sannolikt beror utvecklingen på det ökade fokus som legat på miljöfrågorna den senaste tiden och den allt strarkare mega-trenden kring wellbeing. Medvetenheten har ökat bland konsumenterna och med den drivkraften att själv positivt bidra till hållbarhet.

Läs mer i vår rapport. Klicka här för att ladda ner den som pdf.