Våga släppa kontroll över ditt varumärke – och nå framgång!

Det har aldrig har varit så viktigt att bygga starka varumärken som nu. Från att tidigare kunnat basunera ut sitt budskap brett i många kanaler, får de flesta i dag nöja sig med att utgöra en liten röst i ett myller av åsikter. Hur lyckas man då bygga ett smart brand anpassat för en ny interaktionsparadigm?

Ni som besökte vårt seminarium på temat ”Kundupplevelse” i mitten av oktober 2014 minns säkert att vi pratade om interaktionsparadigmen och vår 4i-modell: Innovation, Iteration, Influence och Integration. Vår 4i-modell är en anpassning och förfining av den klassiska marknadsmixen. Fortfarande högaktuell, dock i en modern tappning!

Vad innebär då interaktionsparadigmen? I korthet handlar det om att gränslandet mellan kund och företag omdanats. Förr behövde företagen mer eller mindre hantera enkla handelstransaktioner. I dag är kundens utvärderingsprocess mer komplex och svårare att tolka. Det gäller därför att vara relevant i alla led. Företag måste således ständigt vara på tå och anpassa sig till sin omvärld. Och de riktigt framgångsrika företagen inte bara anpassar sig, de är med och skapar framtiden.

Ovan visar på att det aldrig har varit så viktigt att bygga starka varumärken som nu. Från att tidigare kunnat basunera ut sitt budskap brett i många kanaler, och på så vis bygga ett starkt varumärke, får de flesta i dag nöja sig med att utgöra en liten röst i ett myller av åsikter. Och då en röst som konsumenter sällan fäster trovärdighet till.

Parallellt har våra kunder blivit smartare. Allting går inte längre att sälja med mördande reklam; tvärtom. I dag bedömer kunder de facto varumärket efter vad det faktiskt är, nämligen helheten av delarna. I en värld där transparensen är total och alla faktorer är jämförbara spelar de små detaljerna en allt större roll, i synnerhet i branscher där produkter mer eller mindre är generiska och priserna likvärdiga.

Dock, för de som lyckas bygga starka varumärken finns det stora uppsidor. De mest framgångsrika får ofta rollen som remissinstans i sina egna ekosystem. Och att få vara en tongivande, stark och trovärdig röst i sitt eget ”community” är kanske det viktigaste för ett varumärke i dag.

Vi lever alltså i en värld med allt smartare konsumenter. Hur lyckas man då bygga ett smart brand anpassat för interaktionsparadigmen?

Många kunder som kommer till oss har en sak gemensamt – de vill stärka och förnya sitt varumärke och bli branschens Apple eller Google. Detta är självklart, då man naturligtvis sneglar på samtidens mest framträdande aktörer. Och det råder inga tvivel om att dessa företag är extremt framgångsrika.

Och visst finns det inspiration att hämta. Till slut tar det dock stopp. Genom att försöka efterlikna ett annat företag utestänger man istället med stor sannolikhet möjligheten att nå toppen. Det finns sällan några genvägar – istället väntar hårt arbete, engagemang och samarbete. Resultatet brukar dock vara väl värt mödan!

Så sätt en strategi och börja exekvera. Och låt passionen växa fram genom frihet och kreativitet bland medarbetarna. Våga testa. Våga ta risker. Och framför allt, våga släppa kontrollen. Alla kan bli Google eller Apple om de bara vill. Men då på sitt egna vis. Genom att applicera 4i-modellen ger ni er själva en bra utgångspunkt.

Diskutera hur ni med kontinuerlig innovation kan överträffa kundernas förväntningar. Applicera ett iterativt förhållningssätt i era prisstrategier. Förstå rollen som influencer och, kanske framför allt, se er själva som en integrerad spelare i ett större ekosystem

Denna förändring börjar inifrån. Varumärket är en stark kulturbärare som – rätt använd – kan fungera som en möjliggörare. Och det är genomförandet som faktiskt förändrar och utvecklar bolaget: det lilla extra i kundmötet, samtalet vid kaffemaskinen och hur medarbetarna utvecklar varandra. Det är alla dessa delar som tillsammans (förhoppningsvis) bäddar för en sammansvetsad organisation där magi uppstår – starka varumärken, nya innovationer, arbetssätt, kundinitiativ och, i bästa fall, nya affärsmodeller.

Clara Boëthius

Clara Boëthius

0708-58 95 58 clara.boethius@differ.se

  
Fredrik Andersson

Fredrik Andersson

0703-96 97 78 fredrik.andersson@differ.se