Inspirationsseminarier hösten 2016


Trender i lojalitetsarbete: Det nya ekosystemet för lojalitet

Ekosystem för lojalitet och att sätta kunden i centrum och ändå behålla fokus på intäktsökning!

Det blir allt svårare att nå mottagarna i det nya kommunikationslandskapet. Med Internet, sociala medier och mobilen som vapen kan alla kommunicera och konkurrera med varandra. Många kan nå många, samtidigt och hela tiden. I ett större perspektiv förändras logiken för att skapa lojalitet när den totala transparensen avslöjar allt. Det gäller i allt större utsträckning att förstå de möjligheter som mest sannolikt får en lojalitetshöjande effekt och att våga testa för att entusiasmera, skapa engagemang och bygga förtroende för att balansera kundens förväntningar i olika situationer och kanaler.

Mikael af Kleen och Bi Kreimer, båda partners på Differ, presenterade det nya ekosystemet för lojalitet och dess möjligheter.


Kvantfysik för guldfiskar – strategisk kommunikation i snuttifieringens tidevarv

Vi lever i en föränderlig informationsvärld. Mediekonsumtionen har blivit neurotisk när alla ständigt måste ha koll på allt och uppdateringsstress är det nya normala. Dagens krav på kommunikation är dekadenta och underhållning är plötsligt det viktigaste. Ögonblicklig förståelse är normen när komplexitet väljs bort. Innehåll har blivit en slit-och-släng-vara.

Samtidigt finns alla dessa nya möjligheter att nå ut med olika budskap – så många fler kanaler, så mycket högre hastighet, så mycket visuella uttryck, så många sekundära effekter.

Peter Nordström och Fredrik Andersson, partners på Differs kommunikationssida, presenterade hur kommunikation idag kan vara strategisk och faktiskt stärka konkurrenskraften, trots att det har blivit som att förklara relativitetsteorin för guldfiskar med en minuts minne.