Sveriges Grönaste Varumärke

För sjunde gången har vi låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärke. I år heter den stora vinnaren Coop.

Sveriges Grönaste Varumärke är en årligt återkommande undersökning. Vi har låtit drygt 1000 personer i åldrarna 15-74 år besvara frågor kring miljö- och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i utvalda branscher.

I undersökningen koras två vinnare. Den första vinnaren är det varumärke som får flest röster när respondenterna fritt får ange vilket de anser vara Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner, liksom tidigare, denna kategori med stor marginal. Varumärket har en särställning hos svenska konsumenter vad gäller miljöprofil och försprånget gentemot andra varumärken fortsätter att växa. Coop tar även hem silvermedaljen i denna kategori, då med kedjans modervarumärke. På tredje plats, strax bakom Coop, finner vi ICA.

Årets andra vinnare är det varumärke som ansetts mest grönt av de 86 varumärken respondenterna har bedömt i undersökningen. Varumärkena är hämtade ur branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek. Även här hittar vi Coop, på en delad förstaplats med fjolårsvinnaren SJ. Trea är återigen ICA.

Årets resultat visar också en förändrad attityd till gröna varumärken. Trots att vi köper mer grönt än någonsin tidigare upplever vi att miljöfrågan påverkar oss i lägre utsträckning än tidigare.

Grönhet har blivit en mindre avgörande grund för våra köpbeslut. Vår betalningsvilja för gröna varumärken har minskat något. Utvecklingen gäller framförallt i de branscher där grönhet länge varit viktigt och där miljöarbete och kommunikation kommit långt. Mönstret är som mest tydligt i de yngsta åldersgrupperna.

Vi kan också se att konsumenterna värdesätter att företag ägnar sig åt förbättringsaktiviteter på miljö- och hållbarhetsområdet, men att den bedömda vikten för aktiviteterna konsekvent har sjunkit.

Orsaken till utvecklingen är troligtvis att miljöhänsyn allt mer ses som en hygienfaktor. Många företag arbetar aktivt med frågan och nivån höjs ständigt. Det som tidigare krävt ett medvetet val från konsumentens sida har idag i vissa branscher blivit en självklarhet.

Konsumenterna upplever det också allt lättare att göra gröna val. Knappt 40% upplever idag valet som svårt. Denna siffra låg för bara ett par år sedan över 50%.

Läs mer i vår rapport. Klicka här för att ladda ner den som pdf.

Read more

Blog
December 14, 2018

Auto targeting, content velocity & hyper personalization – hyped buzzwords or attractive competitive tools?

Remove the classical obstacles to transformation through a holistic change program addressing three dimensions of change. Access to the right capabilities and correct data will make digital solutions a competitive…

Blog
December 10, 2018

Optimize Customer Lifecycle – how well do you really know your customers?

Thou shalt love thy customer as thyself. Give way to the corporate commandment of the 21st century. But in our endless strive to achieve more loyal customers, let’s not forget…

Blog
December 3, 2018

Innovate Offerings – merge creativity, craftmanship & managerial discipline

Innovativeness of an organization is not formed by great ideas alone and is definitely not channeled only through new product features. A disciplined and holistic innovation process, spurred by both…

Contact Us