Sveriges Grönaste Varumärke 2016

För åttonde gången har vi låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärke. Årets vinnare är SJ och Änglamark. Undersökningen visar också att grönhet är viktigare…

Sveriges Grönaste Varumärke är en årligt återkommande undersökning. Vi har låtit drygt 1000 personer i åldrarna 15-74 år besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i utvalda branscher.

I undersökningen koras två vinnare. Den första vinnaren är det varumärke som får flest röster när respondenterna fritt får ange vilket de anser vara Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner, liksom tidigare, denna kategori med stor marginal. Varumärket har en särställning hos svenska konsumenter vad gäller miljöprofil och försprånget gentemot andra varumärken fortsätter att växa. Coop tar även hem silvermedaljen i denna kategori, då med kedjans modervarumärke. På tredje plats, strax bakom Coop, finner vi Grumme.

Årets andra vinnare är det varumärke som ansetts mest grönt av de 86 varumärken respondenterna har bedömt i undersökningen. Varumärkena är hämtade ur branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek. På förstaplats hittar vi, för sjätte året i rad, SJ. Tvåa kommer ICA, tätt följt av Coop på tredje plats.

Resultatet visar också att grönhet är viktigare än någonsin för svenskarnas köpbeslut. Hela 80% gör aktiva gröna val, och en tredjedel väljer bort icke-gröna varumärken. Dessutom är viljan att betala extra för grönt den högsta i undersökningens historia.

Sannolikt beror utvecklingen på det ökade fokus som legat på miljöfrågorna den senaste tiden och den allt strarkare mega-trenden kring wellbeing. Medvetenheten har ökat bland konsumenterna och med den drivkraften att själv positivt bidra till hållbarhet.

Läs mer i vår rapport. Klicka här för att ladda ner den som pdf.

Read more

Blog
December 14, 2018

Auto targeting, content velocity & hyper personalization – hyped buzzwords or attractive competitive tools?

Remove the classical obstacles to transformation through a holistic change program addressing three dimensions of change. Access to the right capabilities and correct data will make digital solutions a competitive…

Blog
December 10, 2018

Optimize Customer Lifecycle – how well do you really know your customers?

Thou shalt love thy customer as thyself. Give way to the corporate commandment of the 21st century. But in our endless strive to achieve more loyal customers, let’s not forget…

Blog
December 3, 2018

Innovate Offerings – merge creativity, craftmanship & managerial discipline

Innovativeness of an organization is not formed by great ideas alone and is definitely not channeled only through new product features. A disciplined and holistic innovation process, spurred by both…

Contact Us