GDPR – med affärsverksamhet som utgångspunkt

Maximera nyttan av ditt företags förberedelser inför GDPR genom ett tvärfunktionellt samarbete med utgångspunkt i affärsverksamheten.

Det nya EU-direktivet GDPR rör hantering av personuppgifter om fysiska personer och är därmed aktuell för samtliga företag och organisationer. Kort sammanfattat innebär GDPR ökade rättigheter för den registrerade personen och samtidigt ökade skyldigheter för den personuppgiftsansvarige kring exempelvis information om behandling, möjlighet att ta tillbaka samtycke, rutiner för rensning och dokumentation. Även följderna om regelverket inte efterlevs skärps betydligt. Men GDPR medför även flera positiva effekter. GDPR ställer krav på ordning och reda på företagets kundinformation, vilket är en förutsättning för att kunna skapa kundinsikter som kan användas för att öka nyttan för både företag och kund. Det är hög tid att börja förbereda för att inte bara säkra att företagets GDPR efterlevnad, utan även dra nytta av dess positiva följder.

För att maximera nyttan av ett GDPR-projekt bör utgångspunkten vara i affärsverksamheten. Det är affärsverksamheten som använder personuppgifterna och framförallt vet hur företaget vill använda personuppgifterna framöver. Med det sagt bör man inte bortse från övriga delar av organisationen – snarare tvärtom. Hela organisationen måste vara involverad, men projektet bör drivas ur ett affärsverksamhetsperspektiv. IT-avdelningen kommer att vara en nyckelspelare, men kravställningen ska komma från affärsverksamheten som ansvarar för att använda kunddata. Givetvis har även juridiken en central roll, men denna är endast för expertis och att säkra efterlevnad – inte kommersiell nytta. För att affärsverksamheten ska kunna agera i linje med GDPR och maximera nyttan, måste de vara drivande i förberedelserna.

Har ni ännu inte påbörjat arbetet? Kolla in våra 6 HUR för att få en uppfattning om hur omfattande just ditt företags förberedelse blir:

  1. Hur väl uppfyller vi PuL (personuppgiftslagen)?
  2. Hur väl dokumenterade är våra rutiner och processer?
  3. Hur använder vi personuppgifter för profilering och marknadsföring?
  4. Hur är kvaliteten på vår personuppgiftsdata?
  5. Hur komplex är vår IT-arkitektur? (masterdata, överblick över dataflöden)
  6. Hur globala är vi (vi själva, våra leverantörer och våra kunder)?

Read more

Blog
December 14, 2018

Auto targeting, content velocity & hyper personalization – hyped buzzwords or attractive competitive tools?

Remove the classical obstacles to transformation through a holistic change program addressing three dimensions of change. Access to the right capabilities and correct data will make digital solutions a competitive…

Blog
December 10, 2018

Optimize Customer Lifecycle – how well do you really know your customers?

Thou shalt love thy customer as thyself. Give way to the corporate commandment of the 21st century. But in our endless strive to achieve more loyal customers, let’s not forget…

Blog
December 3, 2018

Innovate Offerings – merge creativity, craftmanship & managerial discipline

Innovativeness of an organization is not formed by great ideas alone and is definitely not channeled only through new product features. A disciplined and holistic innovation process, spurred by both…

Contact Us