GDPR – med affärsverksamhet som utgångspunkt

Maximera nyttan av ditt företags förberedelser inför GDPR genom ett tvärfunktionellt samarbete med utgångspunkt i affärsverksamheten.

Det nya EU-direktivet GDPR rör hantering av personuppgifter om fysiska personer och är därmed aktuell för samtliga företag och organisationer. Kort sammanfattat innebär GDPR ökade rättigheter för den registrerade personen och samtidigt ökade skyldigheter för den personuppgiftsansvarige kring exempelvis information om behandling, möjlighet att ta tillbaka samtycke, rutiner för rensning och dokumentation. Även följderna om regelverket inte efterlevs skärps betydligt. Men GDPR medför även flera positiva effekter. GDPR ställer krav på ordning och reda på företagets kundinformation, vilket är en förutsättning för att kunna skapa kundinsikter som kan användas för att öka nyttan för både företag och kund. Det är hög tid att börja förbereda för att inte bara säkra att företagets GDPR efterlevnad, utan även dra nytta av dess positiva följder.

För att maximera nyttan av ett GDPR-projekt bör utgångspunkten vara i affärsverksamheten. Det är affärsverksamheten som använder personuppgifterna och framförallt vet hur företaget vill använda personuppgifterna framöver. Med det sagt bör man inte bortse från övriga delar av organisationen – snarare tvärtom. Hela organisationen måste vara involverad, men projektet bör drivas ur ett affärsverksamhetsperspektiv. IT-avdelningen kommer att vara en nyckelspelare, men kravställningen ska komma från affärsverksamheten som ansvarar för att använda kunddata. Givetvis har även juridiken en central roll, men denna är endast för expertis och att säkra efterlevnad – inte kommersiell nytta. För att affärsverksamheten ska kunna agera i linje med GDPR och maximera nyttan, måste de vara drivande i förberedelserna.

Har ni ännu inte påbörjat arbetet? Kolla in våra 6 HUR för att få en uppfattning om hur omfattande just ditt företags förberedelse blir:

  1. Hur väl uppfyller vi PuL (personuppgiftslagen)?
  2. Hur väl dokumenterade är våra rutiner och processer?
  3. Hur använder vi personuppgifter för profilering och marknadsföring?
  4. Hur är kvaliteten på vår personuppgiftsdata?
  5. Hur komplex är vår IT-arkitektur? (masterdata, överblick över dataflöden)
  6. Hur globala är vi (vi själva, våra leverantörer och våra kunder)?

Read more

News
March 26, 2021

Differ kompletterar erbjudandet med Differ Agency

Differ möter nya kundbehov och kompletterar erbjudandet med nystartade byrån Differ Agency.

Career
March 5, 2021

Vi söker erfarna tillväxtstrateger

Just nu söker vi dig som har några års erfarenhet av att arbeta som managementkonsult eller har annan relevant erfarenhet och vill arbeta med att skapa hållbar tillväxt

News
February 19, 2021

Coop och Änglamark vinner Sveriges grönaste varumärken

För tolfte gången har folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, och det är tydligt att den gröna trenden håller i sig. Årets undersökning belyser att det är…

Contact Us