GDPR – en bra ursäkt att skapa affärsnytta?

GDPR träder snart i kraft och företag blir då tvungna att skapa ordning och reda på sin kunddata. Så passa på att använda företagets förberedelser inför GDPR som en möjlighet att bygga insikt om kunderna och skapa affärsnytta!

Våra klienter upplever ofta att förberedelserna inför GDPR är något jobbigt och nödvändigt ont. Det är nödvändigt men det kan även medföra gott och skapa ett större värde i affären. I de fall där förberedelser inför GDPR endast drivs från ett juridiskt perspektiv riskerar kundnära funktioner som Marknad och CRM att gå miste om de positiva effekter som GDPR kan medföra. Dessa funktioner är ofta de främsta användarna av kundinformation och bör därför även vara drivande i GDPR-arbetet.

För företag som vill utgå från kunskap om sina kunder är den ordning och reda som GDPR kräver en förutsättning. Att ha koll på kunderna och kunddata är grundbulten i att skapa insikter och därmed kunna använda uppgifterna på ett sätt som både skapar kund- och affärsvärde. GDPR kräver dokumentation och tydligt syfte till varför man som företag samlar in och lagrar personuppgifter. Det är även ett tillfälle att utgå från kundernas och affärsverksamhetens behov – dvs fundera igenom vad man vill veta om kunderna och framförallt vad man vill skapa för kundvärde genom att samla in personuppgifter. Därmed ett sätt att agera mer proaktivt.

Några positiva effekter som era förberedelser inför GDPR kan medföra:

  • Regelefterlevnad
  • Användandet av kunddata blir en prioriterad fråga internt
  • Ökad kvalitet på kunddata
    • Ökad kontroll över personuppgifternas korrekthet
    • Bidrar positivt till kundbearbetning och analys
  • Ökat strukturkapital
    • Ökad dokumentation av processer och IT-system
    • Ökad kontroll och spårbarhet
    • Minskat personberoende
  • Underlag till effektivisering
    • Kartläggning skapar möjlighet att identifiera effektivisering genom processförbättringar och automatisering

GDPR (General Data Protection Regulation) är ett nytt EU-direktiv som träder i kraft den 25 maj 2018 och kommer då att ersätta PuL (Personuppgiftslagen). För mer info om GDPR och våra rekommendationer kring verksamhetens roll, läs mer här.

Read more

Event
January 25, 2021

Sveriges Grönaste Varumärke – Digitalt event 18 februari 2021

Välkommen till ett inspirerande digitalt event där vinnarna av Sveriges Grönaste Varumärke utses!

winter-light-of-hope-differ News
December 29, 2020

672.000 skäl till ett gott nytt år!

Kunder, partners, vänner och kollegor, 2020 har varit ett tufft år för oss alla, men i utmaning växer vi. När vi nu ser mot 2021 är våra blickar mer hoppfulla…

Event
November 16, 2020

Tomorrow’s CX

Den 19 november 2020 genomför Differ och Xlent ett webinar om hur teknologi kan synnerligen förbättra kundupplevelsen!

Contact Us