GDPR – en bra ursäkt att skapa affärsnytta?

GDPR träder snart i kraft och företag blir då tvungna att skapa ordning och reda på sin kunddata. Så passa på att använda företagets förberedelser inför GDPR som en möjlighet att bygga insikt om kunderna och skapa affärsnytta!

Våra klienter upplever ofta att förberedelserna inför GDPR är något jobbigt och nödvändigt ont. Det är nödvändigt men det kan även medföra gott och skapa ett större värde i affären. I de fall där förberedelser inför GDPR endast drivs från ett juridiskt perspektiv riskerar kundnära funktioner som Marknad och CRM att gå miste om de positiva effekter som GDPR kan medföra. Dessa funktioner är ofta de främsta användarna av kundinformation och bör därför även vara drivande i GDPR-arbetet.

För företag som vill utgå från kunskap om sina kunder är den ordning och reda som GDPR kräver en förutsättning. Att ha koll på kunderna och kunddata är grundbulten i att skapa insikter och därmed kunna använda uppgifterna på ett sätt som både skapar kund- och affärsvärde. GDPR kräver dokumentation och tydligt syfte till varför man som företag samlar in och lagrar personuppgifter. Det är även ett tillfälle att utgå från kundernas och affärsverksamhetens behov – dvs fundera igenom vad man vill veta om kunderna och framförallt vad man vill skapa för kundvärde genom att samla in personuppgifter. Därmed ett sätt att agera mer proaktivt.

Några positiva effekter som era förberedelser inför GDPR kan medföra:

  • Regelefterlevnad
  • Användandet av kunddata blir en prioriterad fråga internt
  • Ökad kvalitet på kunddata
    • Ökad kontroll över personuppgifternas korrekthet
    • Bidrar positivt till kundbearbetning och analys
  • Ökat strukturkapital
    • Ökad dokumentation av processer och IT-system
    • Ökad kontroll och spårbarhet
    • Minskat personberoende
  • Underlag till effektivisering
    • Kartläggning skapar möjlighet att identifiera effektivisering genom processförbättringar och automatisering

GDPR (General Data Protection Regulation) är ett nytt EU-direktiv som träder i kraft den 25 maj 2018 och kommer då att ersätta PuL (Personuppgiftslagen). För mer info om GDPR och våra rekommendationer kring verksamhetens roll, läs mer här.

Read more

News
February 20, 2019

ICA och Änglamark utsedda till Sveriges grönaste varumärken 2018

När svenskarna för elfte året i rad får göra sin röst hörd i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke står det klart att grönhet nu anses vara en självklarhet. Samtidigt ställer konsumenter…

Article
February 19, 2019

Nordic Industrial Aftermarket and Services – Trends and outlook for 2019

Overall, Nordic industrial manufacturers (OEMs) have thrived in 2018. Most find themselves at a high point of the global business cycle with increasing sales, high margins and an expanding installed…

Event
January 24, 2019

Sveriges Grönaste Varumärke – kvällsevent 20/2

Varmt välkommen till ett inspirerande kvällsevent på temat Sveriges Grönaste Varumärke!

Contact Us