Differ investerar i Experience Management med ett nytt Lab

Managementkonsultbolaget Differ breddar verksamheten ytterligare och tar in feedback-specialisten CustX under vingarna. 

Med så kallade Voice of Customer-program och crowdsourcad information kompletterar man operationell kunddata med experience data.

Differ har sedan länge en ledande position som strategikonsulter med fokus på intäkts- och tillväxtfrågor. Kundmötet är utgångspunkten för alla uppdrag, från varumärkesstrategi och erbjudandeutveckling, via optimering av kundlivscykeln och kundupplevelser, till att driva frontline transformation.

För knappt ett år sedan etablerade Differ två dotterbyråer som man kallar labb: Talent Lab och Content Lab. Det förstnämnda ett bolag inom expertuthyrning och interim management, med fokus på roller nära kunderna, och det andra en contentbyrå som utvecklar och optimerar digitala kundmöten med bland annat relevant innehåll, nyhetsproduktion, live-event och CRM.

Och nu tar man nästa steg.

Som en del i Differs ambition att skapa ett mångfacetterat och heltäckande konsulterbjudande, byggt på ett nätverk av specialistkompetenser och nischade dotterbyråer, tar man nu in bolaget CustX under egen flagg. Övergången blir ett viktigt kliv för Differs resa mot fullservicebyrå, förklarar partner Peter Nordström.

”Vi har en klar expansionsstrategi som bygger på att vi, för att kunna bli en fullservice-aktör inom tillväxt och intäktskonsulting, bygger specialistkompetenser med hjälp av våra labb”, tillägger partner Frank van Gelder

CustX har funnits sedan 2014 och är specialister på att samla in och analysera kundfeedback och, baserat på analysen, kunna förbättra kundupplevelsen – ofta kallat för Voice of Customer-program – med hjälp av moderna tekniker som AI och nudging. Grundarna Lars Johannsen och Mats Söderberg har båda lång erfarenhet av kundinsiktsarbete på storbolag inom både telekom, media, spel, industri, bank och försäkring.

Lars Johannsen ser stora synergier mellan såväl Differ och CustX som mellan de andra labben.

“CustX metoder, tekniska partnerskap och egenutvecklade lösningar för mashups och textanalys är ett logiskt komplement till Differs erbjudande. Nu får vi den sammansättning och den kraft vi behöver för att effektivare knyta ihop alla komponenterna och brygga de gap som många gånger hindrar etablerade företag från att få ordentlig utväxling på sina Customer Experience-initiativ. Detta kommer att bli en kul resa”, säger han i en kommentar.

Tillsammans med Mats Söderberg och Lars Johannsen, håller Differ nu på att etablera det nya labbet som kommer att lanseras inom några veckor.

För mer information kontakta Frank van Gelder +46 72 584 71 82 eller Lars Johannsen +46 70 958 25 20.

Share

Read more

Blog
March 31, 2020

What’s your Office view?

Har ni gjort omställningen till att arbeta digitalt ännu? Har ni behövt ställa in möten, workshops och projekt på grund av Corona-pandemin? Gör inte det!

Article
March 31, 2020

Getting proactive in post covid-19 reality

Necessity is the mother of invention – and there’s no shortage of necessity right now. Whether positively or negatively affected by the current covid-19 pandemic does not matter – companies…

News
February 19, 2020

SJ och Änglamark utsedda till Sveriges grönaste varumärken

För elfte gången har folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, och det är tydligt att den gröna trenden håller i sig. Det råder ingen tvekan om att…

Contact Us