SJ och Änglamark utsedda till Sveriges grönaste varumärken

För elfte gången har folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, och det är tydligt att den gröna trenden håller i sig. Det råder ingen tvekan om att varumärken som aktivt tar sitt ansvar i arbetet för en hållbar framtid står högt i kurs.

I större utsträckning än någonsin gör den moderna konsumenten ett aktivt grönt val. Hela 44 procent svarar att de ofta eller alltid gör gröna val, vilket är den högsta siffran någonsin i undersökningen. Det är även fler än någonsin som anger att det är lätt att göra gröna val, vilket tyder på ökad lyhördhet hos varumärkena. Det är även tydligt att allt fler tycker att grönhet är viktigt. Fyra av tio svarande säger att de väljer bort varumärken som de anser inte är gröna.

  • Det är tydligt att den gröna trenden växer sig allt starkare. Konsumenterna är mer medvetna än någonsin, och många väljer bort varumärken som de inte tycker håller måttet inom grönhet. Både SJ och Änglamark är varumärken som lyckats bygga ett förtroende hos kunderna genom ett konsekvent och aktivt hållbarhetsarbete, säger Clara Boëthius på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen.

I undersökningen koras vinnare i två olika kategorier. I den första kategorin – där samtliga svarande bedömer grönheten hos 105 varumärken – vinner för sjunde gången SJ.

Victoria Burgoyne, hållbarhetsansvarig på SJ, är stolt över bolagets arbete under året:

  • Under 2019 har vi förstärkt kommunikationen hur fantastiskt klimatsmarta våra resor är. Att vinna utmärkelsen är ett kvitto på att det inte räcker att enbart prata hållbarhet – man måste fylla det med substans också. Medan andra varumärken hoppas på framtida lösningar har SJ erbjudit klimatsmarta tågresor i nära nog hundra år, och detta skapar förtroende.

Vinnaren i den andra kategorin är det varumärke som får flest röster när de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner för nionde året i rad denna kategori med stor marginal. På andra plats finner vi Coop och strax bakom tar Arla hem tredjeplatsen.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 personer i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i nio utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport.

Klicka här för att ta del av hela undersökningen.

För mer information, kontakta:

Clara Boëthius, tel. 070 858 95 58 alt. clara.boethius@differ.se

Read more

Career
July 6, 2020

En sommarhälsning

Det har minst sagt varit en turbulent vår.

Event
May 15, 2020

Defining and living the new normal

En webinar-serie tillsammans med Differ

Blog
March 31, 2020

What’s your Office view?

Har ni gjort omställningen till att arbeta digitalt ännu? Har ni behövt ställa in möten, workshops och projekt på grund av Corona-pandemin? Gör inte det!

Contact Us