SJ och Änglamark utsedda till Sveriges grönaste varumärken

För elfte gången har folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, och det är tydligt att den gröna trenden håller i sig. Det råder ingen tvekan om att varumärken som aktivt tar sitt ansvar i arbetet för en hållbar framtid står högt i kurs.

I större utsträckning än någonsin gör den moderna konsumenten ett aktivt grönt val. Hela 44 procent svarar att de ofta eller alltid gör gröna val, vilket är den högsta siffran någonsin i undersökningen. Det är även fler än någonsin som anger att det är lätt att göra gröna val, vilket tyder på ökad lyhördhet hos varumärkena. Det är även tydligt att allt fler tycker att grönhet är viktigt. Fyra av tio svarande säger att de väljer bort varumärken som de anser inte är gröna.

  • Det är tydligt att den gröna trenden växer sig allt starkare. Konsumenterna är mer medvetna än någonsin, och många väljer bort varumärken som de inte tycker håller måttet inom grönhet. Både SJ och Änglamark är varumärken som lyckats bygga ett förtroende hos kunderna genom ett konsekvent och aktivt hållbarhetsarbete, säger Clara Boëthius på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen.

I undersökningen koras vinnare i två olika kategorier. I den första kategorin – där samtliga svarande bedömer grönheten hos 105 varumärken – vinner för sjunde gången SJ.

Victoria Burgoyne, hållbarhetsansvarig på SJ, är stolt över bolagets arbete under året:

  • Under 2019 har vi förstärkt kommunikationen hur fantastiskt klimatsmarta våra resor är. Att vinna utmärkelsen är ett kvitto på att det inte räcker att enbart prata hållbarhet – man måste fylla det med substans också. Medan andra varumärken hoppas på framtida lösningar har SJ erbjudit klimatsmarta tågresor i nära nog hundra år, och detta skapar förtroende.

Vinnaren i den andra kategorin är det varumärke som får flest röster när de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner för nionde året i rad denna kategori med stor marginal. På andra plats finner vi Coop och strax bakom tar Arla hem tredjeplatsen.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 personer i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i nio utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport.

Klicka här för att ta del av hela undersökningen.

För mer information, kontakta:

Clara Boëthius, tel. 070 858 95 58 alt. clara.boethius@differ.se

Read more

Blog
January 17, 2022

Så skapar vi hållbar tillväxt för Cancerfonden med growth marketing

När vi blickar tillbaka på 2021 så har vi på Differ genomfört många lyckade projekt som bidragit till hållbar tillväxt. Vi har fått förmånen att leda projekt på många olika…

Differ-soker-nya-konsulter Career
September 21, 2021

Vi söker konsulter med start hösten 2022

Just nu söker vi dig som tar examen 2022 och som vill växa tillsammans med oss!

Career
September 10, 2021

Consulting intern – Sveriges Grönaste Varumärke – Rollen är tillsatt

— Rollen är tillsatt och vi tackar för alla sökande — Tidigare: Vi söker dig som studerar på universitetet och vill driva utvecklingen av Sveriges Grönaste Varumärke 2022

Contact Us