Coop och Änglamark vinner Sveriges grönaste varumärken

För tolfte gången har folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, och det är tydligt att den gröna trenden håller i sig. Årets undersökning belyser att det är de unga som år efter år visar vägen genom att kontinuerligt välja gröna varumärken.

Trots pandemin har svenska folkets värdering av grönhet fortsatt att öka. Det är tydligt att grönhet blir en allt mer avgörande faktor vid köpbeslutet och val av varumärke. Hela 40 procent av svenska konsumenter väljer bort varumärken som inte upplevs som gröna. Något som vi också ser är att rankningen av konkurrerande varumärken inom samma bransch förändrats. Till exempel har Skellefteå kraft, Apotek Hjärtat och Riksbyggen alla klivit upp på förstaplatsen i sina branscher.

Extra intressant är att vi i årets undersökning kan se stora skillnader i hur unga konsumenter i åldrarna 15–25 år ser på hållbarhet. För dem är hållbarhet en mer avgörande faktor vid köpbeslutet. Samtidigt går gruppens åsikter isär kring vilket hållbarhetsarbete som är viktigast. Orsaken till det större engagemanget kan bero på den yngre generationens starka koppling till hållbarhet och klimatet.

  • I årets undersökning ser vi att betalningsviljan för grönhet fortsätter att öka. Genom att följa hur svenska folket ser på hållbarhet kopplat till ledande varumärken vill vi premiera de som i både ord och handling agerar ansvarsfullt, säger Alexander Hellborg på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen.

I undersökningen koras vinnare i två olika kategorier. I den första kategorin, där samtliga svarande bedömer grönheten hos 145 varumärken, vinner Coop för andra gången.

Mattis Bergqvist, hållbarhetschef på Coop, är stolt över bolagets arbete under året:

  • För att konsumenterna ska uppfatta ett varumärke som grönt så måste det också vara det. På Coop har vi under 2020 bland annat öppnat många nya butiker med stort utbud av ekologiska och hållbarhetsmärkta varor och med stort sortiment av vegetariska rätter som är lätta att köpa med till hemmalunchen. Vi har fortsatt arbetet med att minska matsvinnet genom att tipsa om recept på rester och sälja mat till rabatterat pris som närmar sig bäst-före-datum. Vi har nyligen satt nya tuffa klimatmål för Coops verksamhet som driver oss framåt för att minska vår påverkan på klimatet.

Vinnaren i den andra kategorin är det varumärke som får flest röster när de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner för tionde året i rad denna kategori med stor marginal. På andra plats finner vi Coop och strax bakom tar Arla hem tredjeplatsen.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tolv utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem & inredning och matproducenter.

Klicka här för att ta del av hela undersökningen.

För mer information, kontakta:

Johan Johansson, tel. 073 688 96 49 alt. johan.johansson@differ.se

Read more

News
March 26, 2021

Differ kompletterar erbjudandet med Differ Agency

Differ möter nya kundbehov och kompletterar erbjudandet med nystartade byrån Differ Agency.

Career
March 5, 2021

Vi söker erfarna tillväxtstrateger

Just nu söker vi dig som har några års erfarenhet av att arbeta som managementkonsult eller har annan relevant erfarenhet och vill arbeta med att skapa hållbar tillväxt

News
February 19, 2021

Coop och Änglamark vinner Sveriges grönaste varumärken

För tolfte gången har folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, och det är tydligt att den gröna trenden håller i sig. Årets undersökning belyser att det är...
Contact Us