Tesla och Änglamark tar hem storvinsterna i Sveriges grönaste varumärke 2022

Ladda ned hela rapporten här

För trettonde gången har folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, och den gröna trenden håller i sig. Årets undersökning visar bland annat att en stor majoritet av svenska folket regelbundet gör aktivt hållbara val. 

Det är tydligt att grönhet är en avgörande faktor vid köpbeslut och val av varumärke, då hela 35 procent av svenska konsumenter väljer bort varumärken som inte upplevs gröna. Vi ser även att en majoritet anser att det är viktigt att företag ägnar sig åt hållbart arbete. I år har rankningen av konkurrerande varumärken inom samma bransch förändrats och till exempel har Apoteket, Blocket, Vattenfall och Avanza alla klivit upp på förstaplatsen i sina branscher.  

  • I årets undersökning ser vi att det finns hög betalningsvilja för hållbara produkter och tjänster. Genom att följa hur svenska folket ser på hållbarhet vill vi öka medvetenhet och fokus på hållbart arbete hos företag, säger Fredrik Berggren på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen. 

Extra intressant är att vi i årets undersökning kan se stora skillnader mellan hur unga konsumenter och övriga konsumenter ser på hållbarhet. Unga gör hållbara val oftare än övriga, får information om hållbarhet via sociala medier i första hand, och är beredda att handla mindre på rea än övriga. 

I undersökningen koras vinnare i två olika kategorier. I den första kategorin, där samtliga svarande betygsätter grönheten hos 148 varumärken, vinner Tesla för första gången. 

På frågan vad Tesla har gjort för att vinna Sveriges grönaste varumärke 2022, är svaret följande: 

  • Teslas mission är att ständigt skynda på världens övergång till hållbar energiförsörjning och det genomsyrar allt vi gör. Vi strävar mot en helt koldioxidneutral produktion där alla delar tillverkas i närheten av sammansättningsfabriken vilket innebär att transportbehovet minskar. Självklart drivs alla Teslas fabriker med förnyelsebar el som alstras av världens största solcellsanläggning på taken. Med en batterifabrik i varje världsdel – USA, Kina och Europa – kommer Tesla ännu närmare konsumenterna. Elbilar har inga lokala utsläpp vilket bidar till en renare stadsmiljö och bättre hälsa. 

Vinnaren i den andra kategorin är det varumärke som får flest röster när de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner för elfte året i rad denna kategori med stor marginal. På andra plats finner vi Coop och strax bakom tar Arla hem tredjeplatsen. 

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem & inredning, matproducenter samt industri. 

För mer information, kontakta: 

Johan Johansson, tel. 073 688 96 49 alt. johan.johansson@differ.se 

Ladda ned hela rapporten här

Read more

Career
September 25, 2022

Vi söker konsulter med start hösten 2023

Vi söker graduates som vill vara med och skapa hållbar tillväxt! 

Career
May 3, 2022

Differ Technology söker Martech-specialister & CX-teknologikonsulter

System och metoder för optimering av Kundupplevelsen förändras och växer snabbt, och det gör vi också. Idag samarbetar vi med världsledande plattformar och klienter med målet att implementera teknologier och…

Article
April 27, 2022

Post-pandemic B2B Sales in the Nordics – Finding the New Normal

Based on a Nordic survey and project experiences, Differ offers a framework for finding the post-pandemic “New Normal” in B2B interactions. Our findings indicate that the future will be one…

Contact Us