Sveriges Grönaste Varumärke 2020

Undersökningen kring gröna varumärken

Höga förväntningar på varumärkens arbete kring grönhet

Företag förväntas ta sitt ansvar att genomföra gröna aktiviteter och minska sitt miljöavtryck där förbättrad kemikaliehantering är viktigaste typen av grönt arbete.

Konsumenterna förväntar sig aktivt hållbarhetsarbete som en del av kärnaffären

Föregående års resultat visar att konsumenterna tycker att grönt arbete är viktigt. Detta går i linje med 2019 års resultat och vid en historisk tillbakablick ser vi tydligt att kraven på miljöarbete har ökat med tiden.

Samtliga typer av grönt arbete som företagen kan ägna sig åt anses viktiga då poängen ligger mellan 5 och 6.

Detta betyder att miljöarbete inte kan isoleras till ett begränsat område utan att hållbarhetsarbetet måste innehålla flera eller samtliga delar.

Resultatet visar att förbättrad kemikalieanvändning och ansvarsfull hantering av avfall och återvinning är de två enskilt viktigaste gröna aktiviteterna för varumärkena att fokusera på.

Minst viktigt är sponsring av miljöfrämjande aktiviteter som historiskt sett haft högre resultat. Detta visar på vikten av att hållbarhetsarbetet integreras i kärnaffären och inte bör drivas som ett sidoprojekt.

Undersökningen om gröna varumärken

Som den ledande varumärkesbyrån i Sverige såg Differ tidigt behovet för varumärken att ta en tydlig position inom hållbarhet. Därför etablerade vi den första varumärkesundersökningen i sitt slag – Sveriges Grönaste Varumärke.

”Genom att följa hur svenska folket ser på hållbarhet kopplat till ledande varumärken vill vi premiera de som i både ord och handling agerar ansvarsfullt” säger Alexander Hellborg, ansvarig för undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke hos Differ.

Differ-kollegan Fredrik fortsätter:

”Varumärken behöver idag ha en tydlig strategi för att verkligen nå ut med sitt hållbarhetsarbete. Med vår årliga undersökning får både varumärken och branscher ett facit på hur väl de lyckas – vilket är en förutsättning för att bli vald av dagens konsumenter”.

Grön profilering över hela landet

Med Sveriges Grönaste Varumärke vill vi skapa förändring. Vi vill driva på den starka gröna trend som sveper över Sverige. I det föränderliga landskapet frodas gröna uppstickare, men likväl kan ett litet snedsteg sätta en hel kampanj i sank. Därför vill vi också lyfta varumärkesfrågan och hur viktig den är för att företag ska lyckas – inte minst när det kommer till hållbarhet. 

Säkra din plats till årets stora event

JAG VILL DELTA

Förra årets grönaste: Etablerade hållbarhetsaktörer

Precis innan coronaviruset lamslog världen bjöd vi in till ett mysigt kvällsevent på Norrsken House i Stockholm för att hylla förra årets vinnare.

I undersökningen koras som bekant vinnare i två olika kategorier. I den första kategorin bedömer de grönheten hos över 100 varumärken i olika branscher – och där vann SJ. Det var sjunde gången som tåg- och järnvägsoperatören tog hem förstapriset i kategorin.

Vinnaren i den andra kategorin är det varumärke som får flest röster när de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke. Coops livsmedelsvarumärke Änglamark vann kategorin för nionde året i rad.

Årets rapport: De är Sveriges grönaste varumärken 2020

LADDA NED RAPPORTEN HÄR

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 personer i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tolv utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem- & inredning samt matproducenter.