Sveriges äldsta hållbarhetsundersökning kring gröna varumärken

Sveriges Grönaste Varumärke är en undersökning som mäter attityder och trender för hur konsumenter ser på hållbarhet. Undersökningen startade 2008 och genomförs idag på svenska företag i tretton olika branscher. 13 vinnare inom varje bransch, Totalvinnaren samt vinnare av Folkets röst utsågs på galan den 17 februari.

Årets resultat är det mest omfattande i undersökningens historia. Tydliga teman för årets rapport är att hållbarhetsfrågan mognar samtidigt som den också blir allt mer komplex.

Sveriges Grönaste Varumärke vill skapa förändring. Med undersökningen vill vi driva på den gröna trenden i Sverige och bidra till hållbar tillväxt.

Vinstkategorier

I årets undersökning röstar Svenska folket fram två totala vinnare och 13 branschvinnare.

Två stora vinnare

    • Totalvinnare (vinnare av alla varumärken i samtliga branscher)
    • Folkets val (vinnare när konsumenten fritt får välja)

Vinnare inom följande branscher

  • Apotek
  • Bank
  • Bil
  • Dagligvaruhandel
  • Drivmedel
  • Elbolag
  • Hem
  • Kläder
  • Matproducenter
  • Nybyggnation
  • Snabbmat
  • Transport
  • Industri (ny)

Nominerade 2022

Nedan listas de 5 varumärken inom respektive bransch som rankats högst i årets undersökning. Listorna är i bokstavsordning per bransch, utan annan rankningsinformation.

Apotek
Apotea.se
Apoteket AB
Apotek Hjärta
Apoteksgruppen
Kronans Apotek

Bank
Avanza
Klarna
Länsförsäkringar
Nordea
Swedbank

Bil
Kia
Polestar
Tesla
Toyota
Volvo

Dagligvaruhandel
COOP
City Gross
Hemköp
Ica
Willys

Drivmedel
Cirkle K
Ingo
OKQ8
Preem
St1

Elbolag
EON
Fortum
GodEl
Skellefteå kraft
Vattenfall

Hem
Blocket
Hästens
Ikea
KungSängen
Åhlens

Kläder
Adidas
Fjällräven
Haglöfs
Polarn O. Pyret
Sellpy

Matproducenter
Arla
Axa
Kung Markatta
Oatly
Wasabröd

Nybyggnation
HSB
Peab
Riksbyggen
Skanska
Veidekke

Snabbmat
Frasses
Max
McDonalds
Sibylla
Subway

Transport
Flixbus
SJ
Snälltåget
Tier
Voi

Industri
ABB
Alfa Laval
Sandvik
SKF
Trelleborg

Sveriges Grönaste Varumärke 2022

Ta del av livesändningen med de huvudsakliga insikterna och vinnarna från årets event.

2020 – Höga förväntningar på varumärkens arbete kring grönhet

Företag förväntas ta sitt ansvar att genomföra gröna aktiviteter och minska sitt miljöavtryck där förbättrad kemikaliehantering är viktigaste typen av grönt arbete.

Konsumenterna förväntar sig aktivt hållbarhetsarbete som en del av kärnaffären

Föregående års resultat visar att konsumenterna tycker att grönt arbete är viktigt. Detta går i linje med 2019 års resultat och vid en historisk tillbakablick ser vi tydligt att kraven på miljöarbete har ökat med tiden.

Samtliga typer av grönt arbete som företagen kan ägna sig åt anses viktiga då poängen ligger mellan 5 och 6.

Detta betyder att miljöarbete inte kan isoleras till ett begränsat område utan att hållbarhetsarbetet måste innehålla flera eller samtliga delar.

Resultatet visar att förbättrad kemikalieanvändning och ansvarsfull hantering av avfall och återvinning är de två enskilt viktigaste gröna aktiviteterna för varumärkena att fokusera på.

Minst viktigt är sponsring av miljöfrämjande aktiviteter som historiskt sett haft högre resultat. Detta visar på vikten av att hållbarhetsarbetet integreras i kärnaffären och inte bör drivas som ett sidoprojekt.

Undersökningen om gröna varumärken

Som den ledande varumärkesbyrån i Sverige såg Differ tidigt behovet för varumärken att ta en tydlig position inom hållbarhet. Därför etablerade vi den första varumärkesundersökningen i sitt slag – Sveriges Grönaste Varumärke.

”Genom att följa hur svenska folket ser på hållbarhet kopplat till ledande varumärken vill vi premiera de som i både ord och handling agerar ansvarsfullt” säger Fredrik Berggren, ansvarig för undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke hos Differ.

Differs varumärkesexpert Johan Johansson fortsätter:

”Varumärken behöver idag ha en tydlig strategi för att verkligen nå ut med sitt hållbarhetsarbete. Med vår årliga undersökning får både varumärken och branscher ett facit på hur väl de lyckas – vilket är en förutsättning för att bli vald av dagens konsumenter”.

Grön profilering över hela landet

Med Sveriges Grönaste Varumärke vill vi skapa förändring. Vi vill driva på den starka gröna trend som sveper över Sverige. I det föränderliga landskapet frodas gröna uppstickare, men likväl kan ett litet snedsteg sätta en hel kampanj i sank. Därför vill vi också lyfta varumärkesfrågan och hur viktig den är för att företag ska lyckas – inte minst när det kommer till hållbarhet. 

Ta del av årets insikter

LADDA NED RAPPORTEN

Sveriges Grönaste Varumärke 2019

Precis innan coronaviruset lamslog världen bjöd vi in till ett mysigt kvällsevent på Norrsken House i Stockholm för att hylla vinnarna. 

Det svenska folket röstar som bekant fram totalvinnare i två olika kategorier. I den första kategorin bedömer de grönheten hos över 100 varumärken i olika branscher – och där vann SJ. Det var sjunde gången som tåg- och järnvägsoperatören tog hem förstapriset i kategorin.

Vinnaren i den andra kategorin är det varumärke som får flest röster när de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke. Coops livsmedelsvarumärke Änglamark vann kategorin för nionde året i rad.

Föregående års rapport: De är Sveriges grönaste varumärken 2020

LADDA NED RAPPORTEN HÄR

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 personer i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tolv utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem- & inredning samt matproducenter.