top of page


Sveriges konsumenters uppfattning
av varumärkens hållbarhet 2023
Ständigt ökade krav på hållbarhet i Sverige belyser vikten av att förstå vad konsumenter faktiskt tycker och värdesätter. Sveriges Grönaste Varumärke har som målsättning att följa konsumenternas syn på hållbarhet och således bidra till att driva agendan för en hållbar utveckling framåt. Vill du veta mer? Kontakta fredrik.berggren@differ.se
Information kring undersökningen
152
varumärken har undersökts från 13 olika branscher
• Apotek
• Bank
• Bil
• Daglivaruhandel
• Drivmedel
• Elbolag
• Hem och Inredning
• Kläder
• Matproducenter
• Nybyggnation
• Snabbmat
• Pension
• Transport
Riksrepresentativt resultat utifrån kön, ålder samt geografi
13 år har undersökningen följt svenska folkets åsikter
13
Differ analys & djupdykning är nytt tillägg i året undersökning

Majoriteten av konsumenterna väljer grönt
82%
anser att de Ibland, ofta eller alltid gör aktivt gröna val.
Konsumenterna väljer ofta bort varumärken som de inte upplever är gröna, men branscherna skiljer sig åt
Andel som har svarat ”Ofta/Alltid” på frågan
”Hur ofta skulle du välja bort ett varumärke för att du inte upplevde att det var hållbart?”
0%
10%
20%
30%
40%
50%
Matproducenter
43%
Daglivaruhandel
Kläder
39%
Bil
38%
Snabbmat
36%
Hem & Inredning
35%
El & Energi
34%
Drivmedel
33%
Transport
32%
Pension
29%
Apotek
Bank
Nybyggnation
28%
28%
28%
41%

bottom of page