För fjortonde gången har folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, och fyra gröna huvudinsikter har presenterats. Årets undersökning visar bland annat att varannan svensk är beredd att binda upp sig till en leverantör för att påskynda omställningen.
Likt tidigare år är det fortsatt tydligt att grönhet är en avgörande faktor vid köpbeslut och val av varumärke. Konsumenter förväntar sig att företagen tar sitt ansvar och erbjuder produkter till högre kvalitet och livslängd men är inte lika beredda som tidigare att acceptera en högre prispunkt. Konsumenter är mer öppna till att ta sitt ansvar genom att köpa mer begagnat och laga, viljan att laga i stället för att handla nytt har ökat med 10 procentenheter jämfört med 2022.
Prissättning är en komplex och svår fråga i allmänhet och prissättning av hållbara alternativ i synnerhet. Det gångna året med hög inflation och stigande räntor har tvingat konsumenter till tuffare val när privatekonomin begränsats.
“I årets undersökning ser vi att konsumenter är medvetna, Cirkulära lösningar hyllas och konventionella affärsmodeller som bygger på en snabb konsumtion sågas. Genom att följa hur svenska folket ser på hållbarhet vill vi tillföra ett fokus på hållbart arbete hos företag, säger Fredrik Berggren på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen”
Extra intressant är att vi i årets undersökning kan se att 46% av svenska folket är villiga att ingå i tidsbundna avtal om en leverantör kan lova att använda en viss andel av de framtidssäkrade resurserna till ett fokuserat hållbarhetsarbete. Positiviteten till en inlåsning visar att konsumenter tänker långsiktigt och kan göra avkall på sin frihet för att bidra till en hållbar värld.
I undersökningen koras vinnare i två olika kategorier. I den första kategorin, där samtliga svarande betygsätter grönheten hos 152 varumärken, vinner Apotek Hjärtat
På frågan vad Apotek Hjärta har gjort för att vinna Sveriges grönaste varumärke 2023, är svaret följande:
”Vi tror att kombinationen modiga mål och konsekvent kommunikation sätter Hjärtat på kundernas hållbarhetskarta! Vi har hållbarhetsfokus integrerat inom alla avdelningar på företaget – från affärsbeslut till mål för medarbetarna. Det skapar internt engagemang och ambassadörskap! Samtidigt har vi jobbat långsiktigt med att bygga ett ansvarsfullt varumärke som utgår från vårt uppdrag: att bidra till att folkhälsa och ansvarsfull läkemedelsanvändning. Vi är otroligt glada och stolta över utmärkelsen. Den motiverar oss att fortsätta hålla samma höga ambition att ha hållbarhet med oss i allt vi gör och mod att gå först i viktiga frågor, säger Fredrik Kullberg, marknads och kommunikationschef på Apotek Hjärtat”
Vinnare av den andra stora kategorin är det varumärke som får flest röster när de svarande fritt får ange vilket de anser är Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner för tolfte året i rad vilket givetvis är imponerande. På andra plats finner vi Coop och strax bakom tar lantmännen hem tredjeplatsen.
I år har rankningen av konkurrerande varumärken inom samma bransch förändrats och till exempel har Apotek Hjärtat, Länsförsäkringar och Sellpy alla klivit upp på förstaplatsen i sina branscher.
Ständiga krav på ökad hållbarhet kommer inte bara från lagstiftare, myndigheter och organisationer, utan även från konsumenter. Målsättningen med Sveriges Grönaste Varumärke är att följa just svenska konsumenters syn på hållbarhetsarbete. Vi ser att hållbarhet är viktigt i bolags varumärkesbyggande och därmed något bolag aktivt bör arbeta med. Genom att belysa området hållbarhet vill vi också bidra till att driva agendan för en hållbar utveckling framåt.
Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, elbolag, kläder, nybyggnation av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem & inredning, matproducenter samt pension.
För mer information, kontakta:
Fredrik Berggren, tel. 070 794 31 70 alt. Fredrik.berggren@differ.se
Johan Johansson, tel. 073 688 96 49 alt. johan.johansson@differ.se
Comentarios